Нередовен стомах и перисталтика

Нередовното ходене до тоалетната е проблем най-вече в дългосрочен план, заради токсините, които се натрупват в организма.

peristalsiРедовното изхождане /минимум един път дневно/ зависи от перисталтиката на червата.

Перисталтиката е естествено вълнообразно двигение на храносмилателния тракт, което движи храната през храносмилателната система и й помага да напусне тялото за по-малко от 24ч.

Перисталтиката на червата се нуждае от три важни фактора, за да функционира добре: хидратация, лубрикация и фибри.

И ако искаме ефективна редовна перисталтика е добре да осигуряваме ежедневно на тялото ни и трите фактора.

Хидратация

Най-важният от трите фактора е добрата хидратация на дебелото черво. Най-често запекът е провокиран от дехидратация – недостиг на вода. сигурно ви е писнало да слушате, но ще го кажем пак: пийте поне 1.5л вода на ден и добавяйте плодове и зеленчуци към менюто си.

Фибри

Фибри /влакна/ – тяхната роля е да избутат напред всичко, което трябва да бъде изхвърлено. Можем да разграничим сурови влакна, общи влакна и диетични фибри. Тези, които ни интересуват са диетичните, те се делят на водноразтворими и неразтворими. Откриваме фибри в зеленчуците, плодовете, пълнозърнестите брашна, овесените трици, варивата. Растителни фибри са: целулоза, лигнин, пектин, желатин, слизестите вещества, гуар, арабска гума и други. Млечните и животинските храни не съдържат никакви фибри. Храните, богати на мазнини, са бедни на влакнини и обратното.

Оптималното количество фибри за добрата ни перисталтика е 30-40г дневно, но набавянето им не е толкова лесно, колкото изглежда, защото фибрите в растенията не са преобладаващия елемент. Например в една голяма необелена ябълка има само около 3г фибри, в 1 кайсия – 0.7г фибри, в една круша – около 5г, една филия пълнозърнест хляб – 1.7г, в една купа сурови моркови и карфиол – ок. 3г фибри.

Лубрикация

Лубрикацията е третият фактор за добра перисталтика на червата. Той се грижи за регулярното смазване на червата. За целта се приемат масла като ленено масло, конопено масло, рибено масло… Освен лубриканти за червата, тези масла са източници на Омега 3 – незаменима мастна киселина, която спомага сърдечно-съдовата дейност, концентрацията и забавя процесите на стареене.

Оставете коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *